Pagina's

zaterdag 22 maart 2014

De zomerjas

Een burda 9501 met een vleugje knippie en een touch of Jackie.
De burda 9501 werd hier al eerder gemaakt. Helaas werd hij slechts enkele keren gedragen wegens te nipt en de dochter die vond het spannen aan de mouwen en wou hem dus niet aandoen. Tja ze heeft zo hare eigen wil.
Nu bleken de meeste van haar zomerjasjeste klein, een trenchcoat heeft ze al liggen, dus was ik op zoek naar een kort modelleke, liefst met kap. Helaas is het blijkbaar vooral "in" om lange jassen voor meisjes te maken, dus ik vond nergens mijn ding. Ik besloot om dan toch nog eens het burda patroon boven te halen. Ik maakte vorige keer al het grootste maat,namelijk 116. Ik dacht dat het wel in orde zou komen als ik gewoon overal 2cm naadwaarde zou nemen, onderaan nam ik een paar cm extra. De hoofd jasdelen werd eerst in elkaar gedriegd om te passen. De armsgaten werden wat dieper gemaakt en ik vond hem in de breedte toch wat nipt. En toen bedacht ik plots dat dochterlief enkele weken geleden zeurde omdat ze alleen maar jassen had met knopen en ze wou ééntje met een rits. Tada de oplossing, toevallig had ik in het juiste oranje een rits liggen. Echt wel een wonder, want ik heb een kleine doos met wat ritsen die ik in een groepsaankoop kocht, maar voor de rest koop ik ritsen wanneer ik weet dat ik ze nodig heb. Een kap vond ik voor op de fiets ook wel handig, dus keek ik al mijn knippies en ottobres na voor een jas met kap patroontje. Ergens in een knippie vond ik er ééntje dat ik overtekende. Toen het Jackie patroon van IeneMiene uitkwam was ik meteen verliefd op de versiering aan de mouwen, dus ik besloot iets gelijkaardig in mekaar te flatsen voor op deze jas. En het resultaat mag er wezen vind ik zelf en ons madammeke is er voorlopig content mee. Hopelijk word deze dus wel aangedaan, want anders zou het wel eens gedaan kunnen zijn met het jassen maken.

En dan moet er nu dringend eens wat genaaid worden voor de zoon, want de dochter is precies al wat te veel verwend geweest!
Stofjes: turkoois gebardine en stenzo katoentje van op een homeparty van Fino in Fondo (beide stoffen zijn eerst behandeld met hg waterdicht product)

 
de knippie kap


de Jackie touch





2 opmerkingen: